Chalupa na horách dostala novou podobu, cenné stavební prvky zůstaly

Velká světnice v přízemí slouží k odpočinku, stolování, vaření i dalším...

Zrekonstruovat starou chalupu v podhůří pro rekreační bydlení je už řadu let velmi častým a atraktivním řešením. Jen sporadicky se však majitelé obracejí na architekty, což je však velká škoda. Výjimkou, která potvrzuje pravidlo, je proměna chalupy v Podkrkonoší, pod níž je podepsáno studio FADW.

Velká světnice v přízemí slouží k odpočinku, stolování, vaření i dalším aktivitám celé rodiny. | foto: Archiv studia FADW

 Před časem koupil klient studia FADW architektů Jana Fouska a Daniela Pexystarou chalupu, stavení původem z první poloviny 19. století. Postupně ji chtěl zrekonstruovat pro rodinnou rekreaci.

Členění hladkých ploch dveří gravírovaným vzorem vychází z tradičního konstrukčního řešení dveřních křídel.

Členění hladkých ploch dveří gravírovaným vzorem vychází z tradičního...

„Požadavkem klienta bylo dosáhnout v rámci stavebních úprav zvýšení kvality technického, technologického a materiálového řešení objektu i uživatelského pohodlí. Přál si však také příjemně intimní, ale soudobě řešený interiér,“ vysvětluje architekt Fousek.

Architekti se proto rozhodli pro úpravy postavené na prolínání starého a nového, zvolili tradiční materiály, avšak v soudobém tvarosloví. Klient s tímto návrhem souhlasil. A dobře udělal. Konečný výsledek je tak zdařilý, že jej autoři přihlásili i do soutěže Interiér roku 2018v kategorii Rekonstrukce – soukromý interiér.

Soutěž, kam se mohou hlásit architekti a designéři z České a Slovenské republiky, má uzávěrku 20. února 2019. Vítězové budou vyhlášeni 2. dubna 2019 na závěr kongresu o bydlení, designu a architektuře Living forum v pražském Centru současného umění DOX. Jeho tématem je tentokrát „Luxus a budoucnost versus štěstí“.

Použila se chalupa, maštal i kůlna

„Původní, historická část domu v přízemí je provedena v mírně tmavších materiálech a povrchových úpravách ploch i nábytku. Stěny jsme pojednali tradičními štukovými točenými omítkami, interiérem prostupují i původní kamenné detaily načervenalého pískovce,“ popisuje architekt Pexa.

Nová část přízemí (vznikla z historické maštale a kůlny) a zcela nové podkroví je modernější, nabízí vzdušné a světlejší interiérové prvky. Stěny a stropy nechali architekt upravit hladkými bílými stěrkami.

Podlouhlá kuchyň je vybavená všemi potřebnými spotřebiči..Ústřední prostor domu představuje velká světnice v přízemí, velkorysý prostor, kde probíhá převážná část aktivit majitelů, od vaření až po odpočinek. Tvoří ji odpočinková část s velkou atypickou pohovkou, jídelní kout s masivním stolem i dlouhou kuchyní. V přízemí najdete i dvě ložnice, rodičovskou a dětskou. Z původního vybavení prakticky nic nezůstalo, architekti tak navrhli nábytek na míru.

„Obě ložnice jsou přístupné přes společnou koupelnu, což byla daň původní dispozici a ústupek běžným standardům, aby velikost koupelny nebyla minimalizována,“ vysvětluje architekt Fousek kompromis, který po domluvě s klientem zvolil.

Přízemí ještě obsahuje samostatné WC, chodbu se schodištěm do podkroví a technické zázemí. Podkroví dominuje chodba, která je částečně knihovnou s panoramatickým výhledem do okolí. Chodbu doplňují další dvě ložnice, koupelna a půda fungující i jako herna.

Kouzlo je v detailech

„Detaily evokující historická řešení se objevují na nečekaných místech, třeba větrací otvory pro lednici, či členění hladkých ploch dveří gravírovaným vzorem, jež vychází z tradičního konstrukčního řešení dveřních křídel,“ popisuje Daniel Pexa.

Podlouhlá kuchyň je vybavená všemi potřebnými spotřebiči..I v plochách atypických kusů nábytků je spodní podlaží záměrně provedené v tmavším, zemitějším odstínu dýh i lakování, podkroví je naopak barevně odlehčené, ve světlých tónech běleného dubu a v bílém laku.

„Dřevěné prvky na nábytku byly také záměrně upravovány. Chtěli jsme dosáhnout rustikálního naturalistického, až hrubého vzhledu bez použití tradičních zdobných prvků a ´kudrlinek´. Záměrně jsme vybírali dubové dýhy s výraznou kresbou, s lokálními změnami v odstínu, s výraznými suky. Dýhy byly navíc kartáčovány, nechybějí stopy katrování (vzhled zvětralé podlahy se zářezy po pile, poznámka redakce),“ upozorňuje Jan Fousek.

Poměrně ovlivňujícím prvkem jsou vnitřní kamenná ostění díky své načervenalé barvě. Kvůli estetickému sladění s ostatními prvky interiéru ladili architekti barevnost (několik vrstev různých barev olejů) dřevěné dýhy a kombinovali také barvy laků (neutrální šedé a bílé odstíny). Za kuchyňskou linku přišly nakonec, po dlouhých debatách, načervenalé dlaždice s patchworkovým vzorem.

Zdroj: iDnes

© 2017 Search Real Estate s.r.o

Webdesign by Lewest.cz

Napište mi